Silniki FSI i TFSI – co warto o nich wiedzieć?

0
42
silniki fsi i tfsi

Nowoczesne samochody wyposażone są w zawansowane siniki, które cechują się doskonałymi osiągami i niskim zużyciem paliwa. Wśród dostępnych jednostek napędowych znajdują się także silniki FSI i TFSI, które używane są głównie w pojazdach z grupy Volkswagen. Co warto o nich wiedzieć?

Jednostki napędowe używane w samochodach różnią się pomiędzy sobą swoimi konstrukcjami, a tym samym także typem pracy oraz jej efektami – spalaniem, osiągami, awaryjnością.

Skupmy się tutaj na dwóch typach silników, a mianowicie są to silniki FSI i TFSI stosowane przede wszystkim w pojazdach Volkswagen. Czym różnią się one pomiędzy sobą?

Silniki samochodowe FSI

FSI (Fuel Straight Injection – bezpośredni wtrysk paliwa) to rodzaj silnika samochodowego zaprezentowanego przez Volkswagena w 2002 roku. W tym czasie ta konstrukcja była wyjątkową rewolucją w branży motoryzacyjnej.

Bezpośredni wtrysk paliwa spowodował, że silnik mógł uzyskać jeszcze lepsze wyniki – wyższą moc, a przy tym niższe zużycie palia. W silnikach tego rodzaju dochodziło do stworzenia się mieszanki bezpośrednio w komorze spalania. W tym celu silnik wyposażano w specjalny wtryskiwacz oraz zawrót dolotowy na powietrze.

Po kilku latach do użycia trafiły także silniki Turbo FSI, które oferowane były w wielu wariantach mocy do wyboru. Były one jednak dość drogie w eksploatacji ze względu na konieczność używania paliwa 98-oktanowego.

Silniki samochodowe TFSI

Następcami silników FSI stały się nowocześniejsze jednostki napędowe:

• TSI stosowane w pojazdach Volkswagen, a także Seat czy Skoda
• TFSI, które stosowane są w pojazdach Audi

W porównaniu silniki FSI i TFSI te drugie wyposażono w uwarstwiony wtrysk paliwa (Fuel Stratified Injection), który powoduje dozowanie paliwa przed zapłonem, podczas suwu sprężania. Silniki tego typu są oferowane także w różnych pojemnościach do 2 litrów.

Nowocześniejsze jednostki napędowe TSI oaz TFSI są bardziej energooszczędne – potrzebują mniej paliwa do działania, więc spełniają najnowsze normy emisji, a także wyróżniają się one większą mocą. Można także korzystać w nich z benzyny 95-oktanowej, dlatego też są one dość tanie w eksploatacji. Kierowcy wskazują jednak, że tego typu silniki wykazują tendencje do większej awaryjności.

Podsumowując, wybierając dla siebie nowy lub używany samochód, warto pamiętać o tym, jakie cechy charakterystyczne posiadają silniki FSI i TFSI. Konkretny model silnika zastosowany w danym pojeździe będzie miał wpływ nie tylko na jego osiągi, ale także na koszty eksploatacji oraz na jego awaryjność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here