Powszechną praktyką podczas wymiany oleju silnikowego w samochodzie, jest równoczesna wymian filtra oleju. Jest to stały scenariusz, który realizowany jest we wszystkich warsztatach. Czy faktycznie filtr koniecznie trzeba wymieniać jednocześnie z olejem? A może jednak wymiana oleju bez filtra jest możliwa, a może nawet wskazana?
Do czego służy filtr oleju?
Urządzenie mechaniczne, jakim jest oczywiście silnik samochody, zbudowane jest w większej części po prostu z różnego rodzaju metali. Metale mają niestety tę właściwość, że w wyniku pracy i spalania paliwa wytrącają się z nich często mniejsze lub większe zanieczyszczenia, czyli cząsteczki, które pozostawione same sobie, mogłyby spowodować uszkodzenie całego silnika. Znajdujące się w oleju cząsteczki, krążąc po całym silniku, stanowią wobec tego zatem ogromne dla niego zagrożenie. Z tego powodu stosuje się specjalny filtr oleju, na którym podobne cząsteczki i różnego rodzaju zanieczyszczenia np. pochodzące ze słabej jakości oleju, po prostu się na nim zatrzymują. Warto przy tym zauważyć, że jeśli w oleju znajdują się zanieczyszczenia, a filtr je odsiewa, to jednak wymiana zapchanego filtra nie rozwiązuje problemu, ponieważ bardzo szybko ponownie się on zanieczyści. Jedynym rozwiązaniem tego kłopotu jest jednoczesna wymiana oleju z filtrem.
Kiedy wymieniać filtr?
Powstaje jednak zasadnicze pytanie, czy wymiana oleju bez filtra jest uzasadniona? Jak wiadomo, w drugą stronę nie ma to sensu, lecz czy wymieniając olej, można sobie darować wymianę filtra, skoro i tak olej będzie się posiadało nowy i czysty? Jak się okazuje, również i takie działanie nie ma większego sensu.
Po pierwsze wymiana filtra jest niezwykle prosta i tania. Sam filtr to koszt kilkudziesięciu złotych, a dla wprawnego mechanika jego wymiana to kilka minut. Co więcej, jeśli pominie się wymianę filtra, można napotkać sytuacje, gdy się on zapcha, a to będzie stanowiło spory kłopot, ponieważ samochód może nawet się nie uruchomić, jeśli komputer pokładowy wykryje problem z silnikiem. Napotkać można zatem sytuacje, gdy po kilku tygodniach od zmiany oleju padnie filtr, co spowoduje sytuacji, gdy wymieniany będzie sam filtr, a w oleju zaczną już gromadzić się zanieczyszczenia.
Wniosek zatem jest prosty, wymiana oleju powinna zawsze następować, z jednoczesna wyminą filtra oleju. Jest to zabieg tani i prosty, a zadbanie jednocześnie o oba te elementy powoduje, że nie powstają żadne kłopoty związane z ich żywotnością. Za sprawą tego, że są to czynniki pracujące razem i od siebie zależne, powinny być zawsze poddawane jednoczesnej wymianie. Zawsze co około rok lub 10 tysięcy kilometrów akcji serwisowej powinien zostać poddany filtr i olej